Az MLM és ami mögötte van

Az MLM azaz multi-level marketing, vagy más néven network marketing egy értékesítési-vállalkozási forma. Az értékesítés a vállalattal alvállalkozói szerződésben lévő értékesítők vagy hálózatépítők által történik, személyes fogyasztás, illetve az ismerősök felé történő ajánlás által.

Az utóbbi években számos cég, amelyek MLM rendszerben működnek, egyre nagyobb és nagyobb ismeretségre tettek szert, nem csak itthon, hanem világviszonylatban is. Ezek az egyre szélesebb termékpalettával rendelkező márkák előírják, hogy mások megkeresése és az ajánlás kulcsfontosságú az értékesítésnél. Home office lehetőségként hirdetik, ami sokak számára csábító hatással bír.
De vajon mennyire lehet könnyű így pénzt keresni és sikereket elérni?

Az MLM, amit sokan piramisjátéknak csúfolnak, egy jól összetett üzleti vállalkozási forma, de bizton állíthatom, még ez sem tökéletes.
Többnyire valóban nagyon jó termékeket gyártanak és juttatnak el a termékfelhasználóknak és végfelhasználóknak.
Viszont egyes hibák miatt sokan el sem jutnak egy adott termék vagy márka megismeréséig.

Vajon miért?

Csupán korhoz kötött a termékek reklámozása. Tehát boldog- boldogtalan akár 0 hozzáértéssel tukmálja az árucikkeket.
Vannak, akik nem vesznek részt az online képzéseken, nem figyelik a mentorok kéréseit, nem figyelnek a fontos alapszabályokra és részletekre. Számukra az a fontos, hogy minél előbb, minél több terméket értékesítsenek, (megesik, hogy rosszat ajánlanak egy adott problémára, ezáltal bizalmat veszítenek) nem törekednek a hitelességre, mert nem tarják az érdeküknek, hogy ismerjék, amit hirdetnek és ezáltal rontják a márka hírnevét is meg persze a saját üzletüket.

Másrészt azt vettem észre, hogy az MLM szót olyan mumussá tették az idő folyamán, hogy emberek tömegei kerültek negatív befolyás alá már csak a szó hallatán is, ezzel is ellehetetlenítve a korrekt és hiteles emberek munkáját, akik ezt a fajta üzleti formát választották, mint pénzkeresési lehetőség.

Biztosan te is belefutottál már abba, hogy ismeretlenek jelölgettek, vagy valaki rád írt Facebookon, hogy nagyon megtetszett neki a profilod és szimpatikus vagy. Szeretne veled dolgozni. Szinte biztos vagyok benne, hogy olyan érzést keltett benned ez a fajta kapcsolatfelvételi kisérlet, ami inkább már az ijesztő kategóriát súrolta.

A már-már erőszakosnak tűnő és rendszeres megkeresések különböző emberektől, pont az ellentetjét érik el az idegenek nagy részénél, mint amilyen céllal megíródtak azok a bizonyos üzenetek.
Sokan lesznek és már vannak, akik “márcsak azért sem” fogják soha kipróbálni az ajánlott termékeket, főleg nem fognak beszállni egy ilyen “agresszív” csapatgyűjtő projektbe. Terhessé válik számukra ez a fajta toborzási, vagy reklámozási stratégia.

Mivel sokan még bevetik a nagy számok power-t is, ami alatt azt értem, hogy olyan dollármilliós konkrét név nélküli céget említenek a jól ismert sablon szövegükkel, hogy ilyenkor már az emberek többsége a fejét fogja és egy tiltással, vagy pár csúnya szóval le is zárja a beszélgetést. Majd szépen elkezdődik a szájról-szájra történő negatív reklámkampány.

Sajnálom azokat az embereket, akik valóban bíznak az általuk képviselt márka termékeiben, használják és szeretik is azokat.
És kicsit mérges vagyok azokra, akik ész nélkül keresik random emberek társaságát egy igazán amatőr szöveg kiséretében, így egy életre elveszik a kedvüket az ajánlott termékek használatától, ráadásul odáig már el sem fognak jutni, hogy a csapatuk stabil tagjává legyenek. Amíg ezen a stratégián nem finomítanak az adott cégek, addig ez a helyzet véleményem szerint nem fog javulni.

Közben ott van a másik tábor. A maximalistáké, precízeké. Azoké, akik vérkomolyan veszik munkájukat és rengeteg időt, energiát felhasználva az MLM helyes működésének elsajátításával töltik mindennapjaikat. Tisztában vannak azzal, hogy a jó dolgokhoz idő kell és szeretnék igazán érteni és megismerni azt, amivel foglalkoznak. Hiszen tudják, hogy ettől tudnak hitelesek lenni saját maguk és mások számára is.
Isszák a tapasztaltabb emberek szavait és megtanulják a már jól bevált és a cég által előírt termékeladási és toborzási szabályokat, fortélyokat, tanácsokat.

Szubjektív saját tapasztalat

Jó magam másfél évig képviseltem egy márkát, a kapcsolatunk úgy alakult ki, hogy hosszas morfondírozás után beadtam a derekam és vásároltam egy terméket. Majd mégegyet és mégegyet. Természetesen egy számomra hiteles ismerősöm reklámjai lassan, de biztosan belekúsztak a fejembe, mivel napi szinten fel-fel bukkantak a fotók, információk, és hát megtörtént hosszú idő múlva, – hatott a cég marketingje – engem is elcsábítottak.

Tényleg teljes őszinteséggel állíthatom, soha nem találkoztam odáig az extrán érzékeny bőrömmel ennyire kompatibilis anyagokkal. Arról nem is beszélve, hogy a hajam is olyan dús lett és olyan gyorsan nőtt, hogy azt éreztem, ezt másoknak is meg kell mutatnom. Mit meg nem adtam volna azért, hogy valaki előbb felnyissa a szemem.
Aztán tovább gondoltam és feltettem magamnak a kérdést, hogy: “Miért ne segíthetnék én is másoknak úgy, hogy közben pénzt is keresek?” Belevágtam.

Számomra a network marketing nagyon tanulságos út volt, rengeteg mindent tanított, de ahogy a jó dolgokat megláttam benne, úgy a nehézségeit és hátrányait is.

Személy szerint az én választott márkámnak nem volt szimpatikus a termékek mód felett magas árazása, még ha hatékonynak is tartottam azokat. Nem éreztem fair-nek, hogy sokan nem tehetik meg, hogy rendszeresen hozzájussanak bizonyos árucikkekhez, amelyek ára az inflációnak köszönhetően többször emelkedett a másfél év alatt is. Rengeteg potenciális vásárlótól, illetve csapattagtól estem el ez miatt. Demotiváltá tett, hogy a cég, amit képviselek, nem hogy segítene, de inkább ront az esélyeimen, amikor már stabilitást értem el.

Azt fontos azért megjegyeznem, hogy az évek folyamán olyan márkákat is kipróbáltam, amik már szinte ingyen adták a termékeiket, de minőségben hagytak némi kivetnivalót maguk után. Például allergiás reakciót váltottak ki nálam.

Ami még nehezen emészthető volt számomra az az volt, amit már fentebb is említettem, hogy sok hozzá nem értő ember rontotta a márka imidzsét, így nekem sem könnyítették meg a feladatom.
A toborzástól meg egyenesen rosszul voltam, mivel már azt éreztették velem az ismerőseim, – akik tudták, hogy mivel foglalkozom – hogy biztosan érdekből beszélgetek velük. Elkezdtek kerülni.
Szóval a lelki nyugalmam nem volt a legkiegyensúlyozottabb, illetve már a második gyermekemet vártam és arra a döntésre jutottam, hogy kiszállok, még mindig nem ez az az út, amit keresek, viszont a batyumat megtöltöttem rengeteg újabb tapasztalattal, ami még a hasznomra válhat az életem során.

Attól függetlenül, hogy végeztem az MLM-mel, nem tartottam és máig sem tartom egy rossz dolognak, de teljes elkötelezettség, öntudatosság, kitartás kell hozzá és nem kevés idő.

MLM vs. reklámok

Ahogy megnézed a már jól bevált reklámokat a tv-ben és kb. minden egyes márkát, amit csak láttál benne, a fejemet rá, hogy ha nem is mindet, de nagy részüket már jómagad is kipróbáltad, vagy jelenleg is van, amit megtalálnék a háztartásodban. A reklámok elérték céljukat. A frappáns, vicces, vagy éppen idegesítő szövegek és dalok belekúsztak a füleinkbe és álmunkból felébredve is tudjuk, hogy pl.: egyes betegségekre mit “kell” beszedni. Vagy mivel lehet igazán jól foltot tisztítani.

Amíg beleszülettél a reklámok világába és természetessé vált, – ( maximum akkor káromkodsz nagyot, amikor a kedvenc műsorod nézed, vagy egy jó filmet és már a 4. alkalommal indokolatlan résznél bevágnak egy reklámot, ahol egy jó 10-15 perces kényszerszünetet kell tartanod) – addig ezek a cégek, amelyek az MLM eszközeit használják, nem a tv csatornáknak fizetnek másodpercenkénti megjelenésekre százezreket, milliókat, nem szóróanyagokra költenek rengeteget, hanem embereket alkalmaznak élő reklámként. Lehetőséget adva nekik a magasabb és magasabb szintre jutáshoz, nagyobb bevételhez, fejlődéshez, sőt akár a kiteljesedéshez. De a sikert nem adják ingyen.

Az értékesítő nyilván kedvezőbb áron jut a termékekhez ( bár ez sem minden esetben van így) és a nyereségét a vásárló fizeti meg. A termékfelhasználók nem csak az árucikket fizetik meg, hanem az időt és energiát is az értékesítő részére, amit az áru sajátos tulajdonságaink megismerévésel tölt, megrendeléssel, utánajárásokkal, kérdések megválaszolásával, továbbképzésekkel stb.

Annyira rossz koncpeció lenne, hogy nem a tv-nek fizetnek a reklámozásért, hanem hús-vér embereknek?

MLM az piramisjáték?

A piramisjátékban megforduló termékek vagy teljesen haszontalanok a vásárlók számára (rendszerint valami áltermékek: pl a valóságban nincs mögötte szolgáltatás) vagy valaki csak akkor juthat hozzá a termékhez vagy jutalékhoz, hogyha beszervez egy bizonyos számú új tagot. Ez utóbbi esetben az új tagok által befizetett díjak bőségesen fedezik a fenti tagnak adott termék értékét vagy jutalékát. A piramisjáték akkor is működőképes, hogyha kiveszik belőle a terméket. Itt a hangsúly nem a termékek forgalmazásán van, hanem az új tagok beszervezésén, akik szintén újabb tagokat hoznak a hálózatba, akár tényleges termék értékesítés nélkül is. wikipéda

Véleményem szerint a fenti meghatározás tükrében erre a kérdésre a választ csak akkor lehet hitelesen megadni, ha az adott cég marketing részébe teljes betekintést nyerhetünk.

A klasszikus alkalmazotti viszonnyal mi a helyzet?

Van a cégvezető és vagy te egy alkalmazott. A bevétel piramisának tetején szintén NEM TE helyezkedsz el. Te azért dolgozol, hogy a főnöködnek minél nagyobb sikere, több pénze legyen, jól és időben legyen elvégezve a rád bízott munka, a céget minél szélesebb körben ismerjék, elismerjék, ajánlják és megbízzák, vagy az adott termékeit megvásárolják. A legtöbb esetben a fizetésed nem változik a nyereséggel arányosan.

Viszont van egy fix bevételi forrásod, fizetik utánad a nem kevés járulékot és a munkaidő elteltével a legjobb esetben el is felejtheted a munkahelyi esetleges problémákat, agyalást.

Mit válasszak?

Minden ember más és más. Mások a képességeink, tapasztalataink, céljaink, más a személyiségünk. Minden vállalkozási formának, munkakörnek meg vannak az előnyei és hátrányai. Nincs tökéletesség az üzletben sem.
Érdemes több opciót kipróbálni a helyes döntés érdekében, mert ugye mindenki számára fontos szempont, hogy fizetni tudja a számláit, enni tudjon, szórakozni, kikapcsolni, sőt ne azért élhessünk, hogy dolgozzunk, hanem azért dolgozzunk, hogy élhessünk.

Kérlek ne ítélj el valakit azért, mert az MLM-et, mint vállalkozási formát válaszotta. Nem hülye, tudatlan, vagy kevesebb, mint mások.

Ne feledd, hiteles véleményt akkor tudsz formálni, ha kipróbáltál több terméket, nem egyet. Többet. Tesztelted a rendszert. Az alapján már lesz saját tapasztalatod és el tudod dönteni, hogy amit eladnak, mennyire felel meg annak, amit az élő reklámok közvetítenek feléd.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .